Karina Povlsen

Tlf: 31157007

Mail: kpw@kerteminde.dk

Om mig:

Jeg hedder Karina Povlsen, og jeg er født i 1975. Jeg er gift med Søren, og sammen har vi pigerne Sofie fra 2003 og Isabella fra 2006.

Vores hjem er 100% røgfrit, vi har to katte som mest er ude  men kan komme ind og hilse på, hvis de har lyst. Jeg har været dagplejer siden 2004, og jeg brænder virkelig for at give de små nogle fantastiske først år i deres liv med masser af læring og oplevelser, som de kan tage med videre på deres vej.

Jeg lægger meget vægt på at give børnene tryghed og omsorg for at de kan trives og udvikle sig som de skal. For mig er forældresamarbejde en vigtig del af vores hverdag, så vi har en tæt dialog om jeres barn, og hvad der er bedst for netop jeres barn, det giver jer tryghed og ro i maven i at have jeres “guld” hos mig.

Min hverdag sammen med børnene:

Når jeg planlægger min hverdag med børnene, arbejder jeg ud fra de 6 lærerplanstemaer:

1. Alsidig personlig udvirkling
  2. Social udvikling
  3. Kommunikation og sprog
  4. Krop og sanser
  5. Natur, udeliv, science
  6. Kultur, æstetisk og fællesskab

Når jeg arbejder ud fra dem, så vil alle aktiviteter ramme flere lærerplanstemaer af gangen.

Jeg elsker og se børnene udvikle sig og lykkes med tingene, og derfor tager vi dagen i meget små bider og i børnenes tempo.

Eksempler kunne være at de er med til at dække bord, når vi skal spise, vælger maden fra fad, hælder mælk/vand op selv og lykkes med det. De hjælper med at ryde af og sætte i opvaskemaskinen og feje under bordet.

Det kan også være en aktivitet at tage tøj på selv, når vi skal ud og lege, hvor vi sammen lærer og så småt begynder og kunne selv, og når de store er færdige, hjælper de små. Det er rigtig godt for deres sociale kompetencer, og de er pavestolte.

Jeg bruger rigtig meget læseleg, som er en måde, vi læser  bøger på. Det kunne for eksempel være Kaj og Lise, hvor vi snakker om det, vi ser i bogen, drager paralleller til det vi selv leger og ser, så som hopper i vandpytter, gemmeleg osv. Vi tager også tit sangkufferten frem, og begge dele udvikler børnenes sociale kompentencer og selvfølgelig sproget.

Jeg bruger babytegn lige fra børnene starter i min dagpleje. Det giver mig mulighed for at kommunikere med selv de helt små og er samtidig med til at udvikle sproget.

Hver morgen har vi morgengymnastik som kan være til musik, hvor vi er vilde og danser og hopper og strækker kroppen eller stille og rolig leg og bevægelse på gulvet. Det giver en god start på dagen.

Jeg er grønne spirer, som vil sige, jeg lægger meget vægt på at være i naturen, jeg bliver hvert år godkendt som naturdagplejer. Det betyder at vi er ude næsten hver dag, tager på ture i skoven, plantagen rundt og ser dyr i området, går i skoven og finder små krible krable dyr under små træstammer. Jeg har en lille urtehave, hvor vi sår og planter grøntsager til årstiden, bær og blomster efter årstiden. Det er til stor fornøjelse for børnene og være med til at plante og vande og høste, når det hele er kommet op og smage på de forskellige ting, som de selv har været med til at dyrke.

Jeg har mad og bål dage med mine kollager i byen. Vi mødes også på legepladsen fast i byen ca. en gang om ugen, i øjeblikket er vi der om torsdagen. Det er også her vi holder de lidt større arrangementer så som Skt. Hans, høstfest, fastelavn, motionsdag og forældrekaffe.

Jeg er i heldags legestue i børnehuset i Nymarken, det vil sige I aflevere og henter jeres barn i legestuen. Vi er to kollegaer afsted af gangen, hvor vi arbejder med at gøre børnene trygge i større opgivelser og fællesskaber. Vi arbejder i legestuen ud fra et årshjul med forskellige emner og aktiviteter, det vil I kunne se på opslagstavlen i legestuen.

Praktisk Info:

Jeg følger Kerteminde kommunes kostpolitik, hvor børnene hver dag får en sund og varieret kost. Jeg har nogle gange om måneden bål/mad dage enten med kollegaer eller alene i haven her. Børnene er som udgangspunkt med til at forberede maden på disse dage.

Jeg servere morgenmad til 7.30 som består af havregrød, havregryn, cornflakes, yoghurt, havrefras, cornflakes med mælk. Eller et stykke brød.

Formiddagsmad er ca. kl 9 som kan bestå af frugt og brød/bananpandekager/små grøntsags muffins.

Frokost ca. kl 11 som består af rugbrød med forskellige slags pålæg. Et par gange om ugen kan der godt være en lille lun ret til, og et par gange om måneden får vi varm mad og mad på bål, der bliver serveret til frokost.

Eftermiddagsmad er ca. 14.30-15.00 som består af brød og frugt.

Fødselsdage aftaler vi, når vi nærmer os jeres barns fødselsdag. Jeg holder gerne fødselsdag her med de andre børn, men vi vil også rigtig gerne komme på besøg hjemme hos jer, hvis det passer ind hos jer.  Jeg sørger for gaven til barnet fra os alle.

Når barnet stopper i dagpleje hos mig, er der kaffe på kanden om eftermiddagen, og vi kan få sagt ordentligt farvel til hinanden. Vi kommer også gerne hjem til jer om formiddagen. Det aftaler vi sammen.

Hos mig kan jeres barnevogn stå tørt hele året rundt, hvis det har nogen interesse. Alt om praktisk info generelt i dagplejen vil I modtage i en velkomstfolder.

Et lille udpluk af hvad min hverdag består af sammen med børnene. Skulle I være interesseret i at høre mere, er I velkomme til at ringe eller komme på besøg.

Mine uddannelser:

• Grunduddannelsen for dagplejer
  • 3x4 ugers dagpleje uddannelse kombineret med aktionslæring i samarbejde med arbejdspladsen. Heraf var nogle af emnerne:
  • Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
  • Børns motorik, sansning og bevægelse
  • Arbejdet med børn i udsatte positioner
  • Anerkendende kommunikation
  • Innovation og ideudvikling
  • ICDP ( international Child Development Programme)
  • Temadag i sensitive børn
  • Temadag om ADHD
  • Temadag om  for tidlig fødte børn