Britta Rena Jensen

Tlf: 27733454

Mail: brje@kerteminde.dk

Lidt om mig selv:

Jeg hedder Britta og er født i 1962.

Jeg har været dagplejer siden 1996

Jeg er gift med Ejner, og vi har tre voksne børn og fire børnebørn.

Vi bor på en bondegård i Ladby, hvor vi er tæt på naturen. Vi har skoven ganske tæt på, og der kommer vi ofte.  Vi har rigtig god plads både inde og ude til, at boltre os på.

Vi har tre ude-katte, en kanin og nogle får. Vi bruger meget tid på dyrene, da jeg synes, det er vigtigt, at børnene får et godt og naturligt forhold til dem. Vores katte kommer ALDRIG ind, så derfor er vores hjem både dyre- og røgfrit.

Mine værdier:

Det er vigtigt for mig, at få skabt nogle gode og trygge rammer med ro, nærvær, omsorg og tid til fordybelse for det enkelte barn. Ligeledes er det vigtigt for mig at gøre barnet socialt, selvstændigt og selvhjulpent, så det på sigt er klar til børnehaven. Jeg lægger meget vægt på, at barnet får et godt sprog, derfor synger og læser vi meget. Vi supplerer med vores kufferter med forskellige emner: dyr, kroppen, farver m.m. Jeg arbejder ud fra de styrkende  pædagogiske læreplaner, som består af 6 temaer.

Jeg bruger babytegn, som er en god måde at kommunikere på, indtil barnet har et forståeligt sprog.

Vi er meget ude, da jeg mener, at “Ude børn er sunde børn”.

Nogle dage leger vi herhjemme og laver måske en motorikbane, andre dage går vi en tur, eller vi tager ladcyklen og cykler en tur. Det kan f.eks. være til legepladsen i Kølstrup, i skoven eller til gadekæret for at fodre ænderne. Naturen byder på mange muligheder.

Vi har også vores lille have, som vi passer. Her sår vi f.eks. ærter, gulerødder og planter tomater.

Der er en glæde ved, at hente det her – og det smager så godt.

Det er vigtigt for mig, at vi har et godt samarbejde. Det får vi bedst ved at have en åben og god kontakt/dialog med hinanden. Derfor er I altid velkommen til at kontakte mig også uden for åbningstiden, hvis I har behov for det.

Hverdagen:

En typisk hverdag starter med, at de tidlige børn spiser morgenmad, hvor der serveres havregrød. Hvis barnet har behov for en morgenlur tilbydes det.

Alle skal helst være mødt inden kl. 9, hvor vi spiser formiddagsmad. Formiddagsmaden består af boller/brød og frugt, og vi slutter med at synger vores “tak for mad” sang. Derefter tager vi tøj på og går ud, hvor vi leger i haven eller tager på tur.

Kl. 11-11.15 spiser vi middagsmad som oftest er rugbrød med forskelligt pålæg og grønt til, hertil får de mælk.

Middagsluren er vigtig, her får hovedet lov til at bearbejde formiddagens indtryk. De får som oftest lov til at sove, til de vågner af sig selv.

Vi får eftermiddagsmad, når børnene er oppe igen, gerne lidt brød/kiks og frugt.

Vi går i heldagslegestue i Nymarkens Børnehave, her mødes vi 2 dagplejere ad gangen.

Vi har vores egen lille afdeling, men bruger også resten af huset, så børnene får et naturligt forhold til hele børnehaven.

I legestuen tager vi udgangspunkt i årshjulet samt de styrkende læreplaner, og her vil der også  være forskellige aktiviteter.

Kurser:

• Grundkursus for dagplejere
  • Psykisk arbejdsmiljø
  • Kostkursus
  • Dit indre legebarn
  • Børn og motorik
  • Børns kompetenceudvikling 0-5 år
  • Børns motorik, sansning og bevægelse
  • Førstehjælp (opdateres løbende)
  • ICDP 1
  • Dagplejeuddannelsen modul 1,2 og 3